Skjut inte lodjuren!

Jag läste i morse, på väg till skolan, i metro att man jaktliensen på lodjuren har typ blivit fler i år eller nått, det skulle bli fler lodjur som skulle skjutas i alla fall.

De hade några olika argument. Ett av de var att lodjuren nu har "återhämtat sig" från att ha varit på väg till utrotning och att de nu är mellan 1600 och 1800 st i Sverige. Den ansvarige för jaktlicenensen (antar jag att det var, minns inte riktigt) sa att 'de är så många nu' och därför ska de skjuta 209 stycken. 209 stycken! Va skjutton, hur många "för många" människor är vi inte på den här jorden?! Ska vi kanske inte ta och skjuta oss också? Vi är ju för många...!

Hur kan det betraktas mord att ta en annan människas liv och få livstids fängelse, till och med dödsstraff i vissa länder men inte att skjuta jättemånga lodjur, för skojs skull? Det är inte som att lodjuren har något att säga till om, de fattar inte vad som händer. De har ingen aning om att vi människor just nu sitter och planerar deras mord, deras död! De har ingen aning om att om några dagar, veckor, månader eller när det nu är jakten är, kommer de skjutas ihjäl för att "de är för många" och för att folk tycker att det är kul att gå ut på jakt.

Ne, fy skäms, säger jag! Inte skjuta djur. Hela det här med jaktsäsong har jag aldrig förstått mig på. En tid på året då vi går ut och skjuter ihjäl stackars älgar, renar, lodjur och vette skjutton vad för mer stackars djur vi skjuter.

Efter gymnasiet (för svårt nu eftersom vi inte har matsal utan restauranger vi äter på) ska jag bli vegeterian. Det finns en anledning till det.

Fy skäms! Låt djuren vara. Fundera på vad vi själva gör för att förstöra jorden och överbefolka den. Djuren är inte det stora problemet här!



Usch.







Ha det bäst!


/CH

Kommentarer
Postat av: Kattsång

Bra text, Carro! Att börja skjuta ett tidigare utrotningshotat djur låter ganska korkat. Man vill ju inte hamna på ruta ett igen.



Anledningen till att de har jaktsäsonger är, bland annat, att de vill skjuta de djur som inte har några naturliga fiender (och kan öka i antal hur mycket som helst). Visst är det inte så bra om det blir för många av djuren (eftersom de då kommer "invardera" platser där människor bor och hotas att köras ihjäl eller andra liknande problem),, men visst är det helt sjukt att vi människor tar åt oss rätten att bestämma helt över andra arter bara för att vi är mäktigare... Dumt. Men så fungerar världen idag..

2010-02-11 @ 17:56:26
Postat av: CH

Tack! :)



Ja, men om de inte har några naturliga fiender ska de väl också ha lika stor chans att bli det mäktigaste djuret på planeten som vi. Visst, de skulle kanske döda oss om det blev nödvändigt men ändå jag tycker det är så sjukt. Om de verkligen skulle bli FÖR många så kanske (om det verkligen är nödvändigt, om det typ är farligt för att de dödar småbarn eller nått) man kan göra nått åt det. Men inte för att de är 'för många' när de är 1600-1800 st! Det tycker jag är fel.

2010-02-11 @ 18:56:58
Postat av: Malin Bronse

Jag vill också bli vegeterian!

2010-02-12 @ 23:05:01
URL: http://www.malinbronse.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...