Melodifestivaljubel

Igår var jag, Martyna och Pontus (Martynas sambo) hemma hos Jessica och Joakim (Jessicas sambo ;) ) och kollade melodifestivalen. Eller nja... bara vi tre tjejer kollade. Grabbarna va inte lika intresserade ;)
 
Det roliga är att typ det största jublet kom inte för låtarna utan i början när programledaren sa rätt. Han sa funktionsnedsatt och inte funktionshindrad. Socionomstudenter rakt igenom alla tre haha ;D Vi har under de här åren fått inpräntat i oss "rätt" benämning av olika ord. Och det heter i det här fallet funktinsnedsatt, inte funktionshindrad. En person är funktionsnedsatt och kan stöta på hinder i samhället vilket då blir ett funktionshinder men personen är alltså inte ett hinder i sig. Person - funktionsnedsatt. Hinder i samhället - funktionshinder. Ett exempel på ett funktionshinder kan vara en trotoarkant för någon som sitter i rullstol. Det kan hindra personen att komma upp därav hinder :)
 
Så är det ;) Och folk blir tokiga på mig när jag rättar dem. Men rätt ska vara rätt :) Att säga handikappad är inte PK (politiskt korrekt) längre haha :P
 
Hur som helst: det va en kul kväll :)
 
 
 
Så här såg jag ut igår kväll iaf :) Testade att sminka mig med lite nya färger. Eller ja, ofärger. Vitt, grått (silvrigt?) och svart ^^ Rätt nöjd faktiskt :)
 
 
Nu väntar det två-tre veckor av gaaalet slit på universitetet. Tre uppgifter som ska in vecka 13 och alla är mellan fem och tio sidor. Yeeeeey! Men men. Jag har en liten morot ändå, för när de tre uppgifterna är inne får jag finbesök från Stockholm <3
 
Ne nu måste jag fortsätta med det jag höll på med: städnig av lägenhet. Oh the joy ;) Not! Haha men det måste göras. Nackdel med att bo ensam: gör man det inte själv blir det liksom inte gjort :P
 
 
Ha det bäst!
 
 
 
/CH

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...